Meerbegaafdheid

Er zijn leerlingen die een dusdanige intelligentie hebben, dat het meeste wat we op school aanbieden vanuit de (standaard) methodes te weinig uitdaging biedt. Om deze leerlingen duidelijk in beeld te krijgen wordt er gebruik gemaakt van informatie uit onderstaande:
Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 t/m 8
- Intakelijst
- Menstekening
- Mijn kleutergroep
- Observaties
- Gesprekken met leerling en/of ouders
- Mijn kleutergroep
- Observaties
- Gesprekken met leerling en/of ouders
- Incidenteel CITO
- Observaties
- Gesprekken met leerling en/of ouders
- CITO
- Methodetoetsen
- Veilig leren lezen
 
- Observaties
- Gesprekken met leerling en/of ouders
- CITO
- Methodetoetsen
-Intelligentieonderzoek
 

Welke leerlingen voor onderstaande in aanmerking komen wordt aan de hand van toetsgegevens, observatiegegevens en gesprekken met IB, leerkracht, coördinator meer -en hoogbegaafdheid, leerling en ouders in overleg bepaald.
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong worden binnen de groep uitgedaagd met opdrachten die verderop in de leerlijn van dat leerjaar liggen. Er kan ook voor gekozen worden een leerling niet deel te laten nemen aan de klassikale letterochtend of de rekenles. Er wordt dan gekeken naar een andere invulling, passend bij de capaciteiten van het kind.
In de methodes die wij gebruiken wordt veelal rekening gehouden met leerlingen die meer aankunnen. Zo bestaat er voor rekenen een compacten- en verrijkingslijn. Een leerling die deze lijn volgt, maakt het minimale uit de methode. Zo kan de leerling zich richten op verdiepings- en verrijkingsstof. Denk hierbij aan het meesterwerkboek en Pluswerk rekenen van Delubas. Bij begrijpend lezen kunnen we een hoger niveau aanbieden van nieuwsbegrip. Daarnaast kun je ook kiezen voor Jippie en Junior Einstein. De methode van taal biedt weinig verrijking, hiervoor is er materiaal van Pluswerk Taal/spelling van Delubas aanwezig.
Naast dit verrijkende materiaal voor de basisvakken is er ook uitdagend, educatief spelmateriaal voor de gehele school. Hierbij valt te denken aan, braingames, Cuboro en denksleutels.
Naast bovenstaande is er de mogelijkheid om onder begeleiding, buiten de groep de leerlingen nog meer uit te dagen. De kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen in aanmerking komen om te werken met de pluskast en/of de methode Nadenksels. Deze methode zet in op filosoferen en nadenkopdrachten. De pluskast is een kast met uitdagend materiaal. Beide wordt onder begeleiding van een leerkrachtondersteuner uitgevoerd.  Vanaf groep 3 kunnen leerlingen werken aan projecten van Eduboekballade. Dit zijn projecten waar leerlingen in duo's of individueel onder begeleiding aan kunnen werken. De projecten bestaan uit een aantal onderdelen: het lezen van het Eduboek, denksleutelopdrachten en bijbehorend werkblad. Het project wordt afgesloten met een onderzoek of een creatieve (denk) opdracht.