Obs Stedeke Diepenheim
Studiereis Milaan
Van 9 t/m 14 mei 2016 zijn juf Laura, juf Marjan en juf MariŽlle op studiereis geweest naar Milaan. Hieronder een verslag van hun bezoek aan de verschillende scholen en de universiteit tijdens deze week.

Onderwijs in ItaliŽ
Het onderwijs in ItaliŽ is compleet anders dan het onderwijs in Nederland. De kinderen kunnen op hun 3e jaar starten met Kindergarten, maar dit is niet verplicht. Daarna gaan ze op 6-jarige leeftijd naar Primary school (basisschool) en starten ze in de 1st grade. Dit is bij ons vergelijkbaar met groep 3. Ze doorlopen de basisschool tot de 5th grade, vergelijkbaar met groep 7 bij ons. 
Iedere leerkracht heeft zijn eigen specialisme wat betreft vak. Ook gaan ze van de 1st tot de 5th grade met de klas mee. Na 5 jaar starten de leerkrachten dan weer met een 1st grade. 
Na Primary school gaan de leerlingen op 11-jarige leeftijd naar de Junior High en daar blijven ze tot hun 14e. Daarna gaan ze naar de Secondary school. Deze duurt 5 jaar.

Wat ook een groot verschil is met Nederland is dat er in ItaliŽ geen speciaal onderwijs bestaat. Alle kinderen zitten daar bij elkaar in de klas, ongeacht hun beperking. Dit kan een lichamelijke beperking zijn (doof, blind), geestelijke beperking (syndroom van Down) of leerproblemen (dyslexie, dyscalculie)

Rinnovata Pizzigoni
Op dinsdag hebben we een bezoek gebracht aan de basisschool Rinnovata Pizzigoni. Pizzigoni was een tijdgenoot van Maria Montessori en beide onderwijsstijlen lijken sterk op elkaar.
Voordat we de school binnen gingen, kregen we een rondleiding op het terrein. Er is een groot stuk tuin waarop iedere klas zijn eigen moestuintje heeft. Daarop wordt van alles verbouwd. Voordat wij kwamen hadden ze bijvoorbeeld maÔs verbouwd. Tijdens de biologielessen wordt er dan aandacht besteed aan dit gewas en worden er ook allerlei proefjes mee gedaan. Ook word ermee gekookt. De leerlingen van de hoogste groep hebben een groter stuk tuin waar ze meerdere dingen kunnen verbouwen. Wanneer er geoogst is, wordt de oogst verkocht. Met de opbrengst hiervan gaan ze met hun klas iets leuks doen. Ook hadden ze een klein stuk grond met daarop wat dieren, zoals ganzen, pauwen, konijnen en ezels. De kinderen zorgen hier zelf voor, onder leiding van de biologieleraar.
Tot slot heeft de school een eigen binnenzwembad op het terrein. Hier krijgen de kinderen zwemles. Ze gaan er met de hele klas naar toe en krijgen les van een bevoegde leerkracht.

Deze dag gingen de leerlingen van de 5e klas (leeftijd van onze groep 7) een ochtend meekijken op de middelbare school en wij mochten mee. Dit was wel een beetje chaotisch, omdat dit voor hen de eerste keer was. Ze schoven aan bij een 2e klas en kregen daar een les aardrijkskunde, Italiaanse taal en Spaans. Tussendoor werden wij door ťťn van de docenten rondgeleid door de school. De werkwijze is totaal anders als in Nederland. De leerlingen blijven in hun lokaal en de docenten komen naar hen toe, in plaats van andersom zoals bij ons het geval is.
Op de middelbare school was er veel aandacht voor kunst. Er hingen prachtige kunstwerken die door de leerlingen gemaakt zijn. Ook hebben ze een eigen studio waar opgenomen films gemonteerd  hun kunnen worden. Er was zelfs een muur groen gemaakt zodat ze een ďgreen screenĒ hebben! Erg mooi om te zien.
Aan het eind van de ochtend gingen we met de 5e klas mee terug naar hun eigen school. Het was tijd voor de lunchpauze. Alle leerlingen eten samen in de kantine hun lunch. De verschillende klassen zijn te herkennen aan hun verschillend gekleurde bloesjes/schortjes.
Na de lunchpauze hebben we alvast ďproefgedraaidĒ voor onze presentatie van de volgende dag. We hebben onze film aan een 5e klas laten zien en er het ťťn en ander bij verteld. Dit vonden ze heel erg leuk! Naderhand mochten ze ons nog vragen stellen of iets vertellen. Ze vonden het erg lastig om dit in het Engels te doen, dus hun juf vertaalde het voor hen.
Deze school is al erg ver wat betreft het projectmatig werken. Er kleeft alleen wel een nadeel aan: omdat bijna iedere leerkracht in zijn eigen specialisme lesgeeft, moet er veel overleg plaatsvinden wanneer ze een project willen doen met hun klas.

   
 
 
 
Tweede dag
Vandaag begonnen we de dag met een presentatie op de universiteit van Milaan aan 2e jaars studenten van de lerarenopleiding. In eerste instantie lukte het niet om de film af te spelen op de pc van de docent daar. Na een half van alles proberen is het uiteindelijk gelukt. We hebben eerst kort wat verteld over de omgeving van de school, zoals de kastelen en het platteland. Daarna hebben we de film laten zien. Tussendoor hebben we hem een aantal keren gepauzeerd om wat dingen toe te lichten, zoals het werken met het blokje, het werken op verschillende niveaus, de weektaak en het werken bij de kleuters. Vervolgens konden de studenten vragen stellen. Omdat er in eerste instantie niet veel respons kwam, hebben we via de site nog wat fotoís van verschillende activiteiten laten zien op school. Daarna kregen we wel een aantal goede vragen over onze manier van werken, het programmeren etc.
Na de presentatie vertrokken we naar een grote school net buiten Milaan. De school bestond uit een pre-school, 3 basisscholen en een middelbare school (junior high), waarvan 1 basisschool en de junior high op dezelfde locatie zaten en de anderen op andere locaties in de stad. We kregen eerst een korte uitleg van de directrice over hun werkwijze. Ook kwam er een docente Engels met ons mee om het ťťn en ander te vertalen. Zij had nog een leerling van de high school bij zich die net als Merlijn van alles filmt op school. Hij is een tijdje met ons meegelopen en heeft verschillende dingen gefilmd.
We werden erg enthousiast ontvangen in alle klassen door zowel de leerkrachten als de leerlingen. Ze mochten ons dingen vragen en laten zien. Vooral de tekenles heeft veel indruk gemaakt, het niveau van de leerlingen is erg hoog en ze maken de prachtigste dingen!
Na de lunch gingen met de auto naar de pre-school (kindergarten). Hier zitten leerlingen in de leeftijd van 3 tot 5 jaar. Ze hebben 8 verschillende groepen, allemaal op leeftijd. 1 groep is gemixt met leerlingen van 4 en 5 jaar. We hebben daar alle lokalen bekeken en daar zat nogal wat verschil tussen. Het is natuurlijk afhankelijk van de leerkracht hoe het lokaal is ingericht en aangekleed, maar in sommige lokalen was het wel heel chaotisch. Er hing veel aan het plafond en ook aan de muren hingen veel werkjes van de kinderen. Wat ons wel verbaasde was dat de jongste leerlingen ís middags nog slapen op school. Er is een grote zaal waar allemaal bedjes staan. Ieder kind heeft zijn eigen bedje met eigen beddengoed en een knuffel. Rond 3 uur werden ze allemaal wakker gemaakt, soms nogal ruw. Daarna gingen ze naar hun lokaal om fruit te eten. Vanaf 15.45 konden de ouders hun kinderen weer ophalen uit de klassen. Dat wel wat chaotisch.
Ook op deze school weer erg inclusief onderwijs. De directrice vertelde dat bijna 20% van de leerlingen een lichamelijke handicap heeft. En daarnaast zitten er ook nog leerlingen die leerproblemen hebben. Een flinke uitdaging voor de leerkrachten! Maar ook hier waren extra leerkrachten voor de special needs kinderen.

   

   


Derde dag
Vandaag hebben we een presentatie gegeven aan een groep docenten, ook weer op de universiteit. Ze werken allemaal maandag t/m woensdag op een basisschool en op donderdag en vrijdag zijn ze op de universiteit voor lessen.
Lilia heeft ons eerst voorgesteld aan de groep en verteld aan welke leeftijd we les geven. Daarna heeft MariŽlle eerst iets verteld over Diepenheim en de omgeving van de school, zoals bijvoorbeeld de kastelen. Toen hebben we het eerste stuk van de film laten zien waarin dit aan bod kwam.
Vervolgens heeft Marjan iets verteld over de groepsindeling en over de leeftijd waarop kinderen in Nederland naar school gaan. Laura vertelde daarna iets over de werkwijze bij ons op school. Ze heeft verteld over de knuffel, het blokje en de verschillende niveaugroepen in de klas bij de verschillende vakken. We hebben als voorbeeld rekenen eruit gehaald om te vertellen over de werkwijze met 1, 2 en 3 sterren en het versnellen. Dit was vervolgens ook in de film te zien.
Tijdens de film heeft MariŽlle het werken met de weektaak toegelicht aan de hand van de activiteiten die de kinderen gingen doen. Ook hebben we duidelijk gemaakt dat we op deze manier werken aan de talentontwikkeling bij de kinderen.
Daarna heeft Marjan het werken bij de kleuters uitgelegd. Ze heeft verteld hoe ze werken met het keuzebord en het planbord en hoe de kinderen dit doen. Dit werd ook in de film wel duidelijk voor de mensen in de zaal.
Toen de film was afgelopen kwamen er verschillende vragen uit de zaal die we goed konden beantwoorden. Er kwamen vragen over de taak, het programmeren, het werken bij de kleuters. Maar met name het werken op verschillende niveaus vonden ze erg interessant. Ook kwam de vraag of het bij ons normaal was dat kinderen buiten de klas werkten zonder toezicht van een leerkracht. Dat is hier ondenkbaar. De leerkracht is ten allen tijde verantwoordelijk voor de kinderen en ze heeft altijd alle kinderen in het oog.
Ze vonden het ook heel vreemd dat wij maar 1 jaar voor een groep kinderen staan en dat ze daarna doorgaan naar een andere leerkracht. Hier is het gebruikelijk dat de leerkracht met de kinderen start in de 1e klas en dan alle 5 de jaren met ze meegaat.
Aan de hand van de website hebben we weer een aantal activiteiten laten zien, zoals het koken. Dit vonden ze geweldig! Ook hebben we de sambales van Bas laten zien.
Als afsluiting hebben we nog een korte presentatie gegeven over de begeleiding van studenten bij ons op school. Dat gaat in ItaliŽ heel anders. De opleiding tot leerkracht duurt hier 5 jaar en is een universitaire opleiding. In het 1e jaar lopen ze geen stage maar krijgen ze alleen maar theorie. In het 2e en 3e jaar lopen ze in totaal 75 uur stage per jaar. Ook moeten de studenten in hun laatste jaar een nationaal examen afleggen. Als ze dit gehaald hebben krijgen ze hun diploma.
Een directeur van een basisschool kan niet zelf bepalen wie hij aanneemt als er een vacature is op zijn school. Hij krijgt een lijst met afgestudeerde leerkrachten en is verplicht degene die als eerste op de lijst staat aan te nemen, ongeacht de resultaten en het niveau van de betreffende leerkracht. De docenten vonden het wel heel bijzonder dat er in Nederland een sollicitatieprocedure is en dat de directeur daar dan zelf de beste kandidaat uit kan kiezen voor zijn school.
Ze wilden ook graag weten hoe we het niveau van de leerlingen bepalen aan het eind van groep 8. MariŽlle heeft het LVS toegelicht en uitgelegd hoe we tot een advies komen voor een leerling en wat de gang van zaken is met de adviesgesprekken.
Er was een groot aantal mensen dat wel erg nieuwsgierig was naar onze school en heel graag eens zouden willen komen kijken. We hebben flink wat visitekaartjes uitgedeeld. Ook kwamen er na de afronding nog veel mensen even langs om nog wat te vragen of gewoon voor een praatje. Het was echt een erg leuke ochtend waar we veel van geleerd hebben.
Het niveau van hun Engels was redelijk, maar toch is het niveau in Nederland een stuk hoger. Sommigen konden niet eens een vraag stellen in het Engels, dit gebeurde dan in het Italiaans en het werd voor ons vertaald in het Engels. Wij gaven antwoord in het Engels en dit moest dan weer worden vertaald in het Italiaans.
Het was erg bijzonder om dit allemaal mee te maken, er zijn zulke grote verschillen tussen het onderwijs in Nederland en het onderwijs in ItaliŽ! Ik denk dat we zeker dingen van elkaar kunnen leren en gebruiken!